De werkdag is alweer bijna ten einde en toch wacht je nog op een antwoord op een prangende vraag. Wat doe jij dan: bellen of mailen? Zelf grijp ik eigenlijk altijd naar de telefoon. Waarom? De reden is simpel: je krijgt dan gewoon veel sneller antwoord. Ondanks deze goede reden om juist te kiezen voor de telefoon, denk ik dat er veel mensen zijn die liever kiezen voor het sturen van een e-mail; een mogelijk gevolg van belangst.
Hoezo? Dat is de eerste vraag die dan in mij opkomt. Telefoneren doen we met z’n allen al veel langer dan het sturen van e-mails, laat staan het sturen van WhatsAppjes. Aan de ene kant begrijp ik het ook wel: het is een sociale skill die je moet leren. Belangst is, onder meer door de vergaande digitalisering, een sociale fobie geworden, waarbij je angstig wordt als het gaat om het direct communiceren met anderen. Je moet het wel maar durven en kunnen; jezelf goed verwoorden in een real life gesprek.
Last hebben van belangst is dus niet niks, maar zelf vind ik het zonde wanneer je alleen maar om reacties durft te vragen via de mail. Het gaat dus slomer en je mist via de mail de mogelijkheid om bepaalde zaken verder toe te lichten en eventueel iemand over de streep te trekken. Dat laatste doe ik echt het allerliefste via de telefoon; voor het werken in de PR-branche kun je maar beter geen belangst hebben.
Tips & tricks
De telefoon vrezen, is dus helemaal geen pretje, zeker niet op zakelijk vlak. Hoe kun je dit dan aanpakken, zodat je in de toekomst van de telefoon je beste vriend kunt maken? Zelf raad ik aan om juist de telefoon te pakken en zo snel mogelijk te bellen. Hoe langer je wacht, hoe groter die barrière wordt. Ook kan het geen kwaad om, zeker in het begin, een rustige plek op te zoeken voor het bellen. Zo beperk je afleidingen en hoef je je geen zorgen te maken over het feit dat anderen je kunnen horen.
Bovendien kan het helpen om van tevoren het gesprek al een beetje uit te denken: wat verwacht je dat de persoon aan de andere kant van de lijn gaat vertellen? En hoe zou jij daar dan weer op kunnen reageren? Het klinkt misschien wat cliché, maar ook bij het overkomen van je belangst geldt het: een goede voorbereiding is het halve werk.
Wil jij met jouw bedrijf of organisatie ook op een zo’n snel mogelijke manier in de media verschijnen? Ik help je graag verder.
Roos Houtman