Dit was een van de subtitels van een artikel van Frankwatching waar ik op stuitte. Het gaat over de opkomst van het digitale tijdperk en welke ontwikkelingen dit met zich mee brengt. “Mensen laten zich niet langer in doelgroepen duwen, maar bepalen zelf waar ze bij willen horen.” Het is de omschrijving van een ontwikkeling die ik steeds vaker voorbij zie komen. En ik ben het volledig mee eens. Tegenwoordig omhul je jezelf door middel van je smartphone met een warme deken van dingen die je leuk vindt; zo bepaal je zelf welke content je wel en niet wil zien. Door de alsmaar ontwikkelende algoritmen van social media wordt dit ‘keuzemenu’ versterkt. Like jij vaak posts van een bepaald onderwerp? Ah mooi, dan laat Instagram daar meer van zien. Zo open jij vaker je telefoon om meer van dat soort content te zien. Voor de marketing is dit natuurlijk een enorme ontwikkeling. Want vroeger was de enige doelgroep segmentatie die je had: de verschillende radiozenders, televisiezenders, kranten en tijdschriften. Maar tegenwoordig ben je zonder dat je het door hebt een eigen profiel aan het maken voor doelgroep segmentatie, die dieper gaat dan ooit tevoren. De doelgroep kiest zelf -bewust of onbewust- welke producten en advertenties zij wil zien. Ze richt zich dus automatisch op merken, producten en bedrijven die bij haar profiel passen. Deze ontwikkeling geeft in toenemende mate aan hoe belangrijk het is dat jij de kern van je merk, product of bedrijf tot in de puntjes hebt uitgewerkt. Wat zorgt ervoor dat mensen van ons houden, wat maakt hen trots, of trekt hen aan in ons concept? Dit moet kraakhelder zijn, anders sla je de plank volledig mis (en daarmee je doelgroep ook). Hulp nodig bij het kraakhelder maken van jou ‘Kern’? Wij hebben een sessie ontwikkeld die hierbij helpt: bekijk hem hier. Groetjes, Tom Winter Creative @ Van Diemen PR