Het imago van jouw organisatie bepaalt het succes en hier dragen de medewerkers aan bij. De ene wat minder dan de andere maar onderaan de streep vinden mensen wat van je en koppelen dit aan de identiteit van jouw organisatie, aldus imago. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers dat imago positief beïnvloeden? Onderzoek en analyse Het imago van jouw organisatie staat los van de gewenste identiteit. Imago moet je verdienen door er hard voor te werken. Ook medewerkers hebben een associatie bij de organisatie, intern imago noemen we dat. Hoe denken de medewerkers over de organisatie en welke associaties hebben zij? Door dit te onderzoeken breng je het intern imago in beeld. Wil jij intern imago meten? Klik dan hier. Met de uitkomst van dit onderzoek kun je aan de slag. Wanneer je weet wat het intern imago van jouw organisatie is kan je zien hoeveel dit verschilt van de gewenste identiteit. Idealiter zijn deze twee hetzelfde. Alle gezichten dezelfde kant op Om het interne imago te veranderen van de organisatie kan je een aantal dingen doen. De gewenste identiteit helder uitschrijven en dit uitsturen naar alle medewerkers. De kans is daarbij wel groot dat ze het even doornemen en vervolgens de volgende week vergeten zijn. Hoe krijg je dan toch alle gezichten dezelfde kant op? Door te sparren. Laat alle medewerkers zich bemoeien met de identiteit van de organisatie, zij werken er ten slotte elke dag aan. Wij hebben een sessie ontwikkeld om hiervoor te zorgen. Klik hier voor meer informatie. Wanneer jouw medewerkers zich met de identiteit mogen bemoeien, kunnen sparren over wat de kernwaarden voor hun betekenen en tot een consensus komen over de identiteit heb je goud in handen. Dit geeft de medewerkers namelijk ‘purpose’ om maar even in millennial-termen te blijven ;). Wanneer alle gezichten dezelfde kant op staan, weten waar zij elke dag aan werken en samen een gezamenlijk doel behalen krijgt niet alleen het intern imago, maar ook het extern imago een boost. Want wanneer jouw medewerkers weten wat de gewenste identiteit is, welke kernwaarden er gevoerd worden en welke concrete afspraken daarbij horen, zal dit ook uitgestraald worden naar de buitenwereld, vrienden, relaties en klanten van de organisatie. Wil jij met jouw organisatie sparren over de gewenste identiteit, intern- en extern imago?Neem contact met ons op. Tom Winter