De vakantieplannen van Nederlanders veranderen. Niet gek dus dat dit onderwerp juist in trek is in dé tijd van het jaar waarin de meeste mensen op vakantie gaan. Waar vroeger vooral lastminutevakanties naar zonovergoten bestemmingen werden geboekt, ziet reisorganisatie Riksja Travel nu dat juist koelere en avontuurlijke bestemmingen in trek zijn. Dit met 15% van alle lastminute-aanvragen voor deze zomermaanden.
Hoe lekker warm weer met een zonnetje ook kan zijn, is dat gek genoeg juist de reden waarom de koelere bestemmingen nu meer in trek zijn. Bovendien willen reizigers meer dan alleen maar op een ligbedje aan het zwembad te vinden zijn. Bestemmingen als IJsland, Noorwegen, Schotland en Canada zijn dan ook populair. De landen vormen een goed voorbeeld voor deze vakantietrend: een mix van een fijn klimaat én beleving. Niet meer die traditionele lastminute dus.
Naast de populariteit van koelere bestemmingen, is het zo dat het boeken van lastminutes dit seizoen in trek is. Riksja Travel ziet ook dit terug in het aantal van deze boekingen, dat is toegenomen met een vijfde vergeleken met vorige zomer.
Die verandering in vakantieplannen bleef niet onopgemerkt. Onder meer Trouw, Hart van Nederland en NRIT Media hebben aandacht besteed aan de lastminutetrends.
Alhoewel nieuwsonderwerpen over vakantieplannen meer dan eens terugkomen, laat het succes van deze aanpak zien dat nieuws het beste werkt als het inspeelt op herkenbare en opvallende trends. Actualiteit en feiten zorgen voor een haakje dat media niet kunnen laten liggen. In dit geval: last minute op reis – maar dan net even anders.