Wat hebben Unilever, IKEA en Microsoft met elkaar gemeen? Ze staan allemaal in de top 10 van de meest recente GlobeScan Sustainability Survey, het grootste onderzoek op het gebied van leiderschap en duurzame ontwikkeling. Maar niet alleen zijn multinationals bezig met hun duurzame profiel. Sinds maatschappelijk verantwoord ondernemen anno 2023 steeds meer de norm is geworden, kan geen enkele organisatie meer om het onderwerp heen. Dat brengt nieuwe uitdagingen, maar ook kansen op het gebied van communicatie en PR met zich mee. In deze blog leg ik je die graag uit.
Het is duidelijk dat een duurzaamheidsbeleid niet langer een ‘nice-to-have’, maar eerder een ‘must-have’ is. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is afgelopen jaren dan ook geëvalueerd van een randverschijnsel tot een centraal thema in de bedrijfswereld. Het is een essentieel onderdeel geworden van de bedrijfsstrategie voor organisaties van elke omvang en branche. Dit komt voort uit het groeiend besef van de impact van bedrijfsactiviteiten op het milieu. Niet alleen jij en ik hebben dat groeiend besef. De journalist ook. En die is dan ook maar al te nieuwsgierig wat jouw organisatie hiermee doet. De PR en free publicity kansen zijn bij wijze van spreken alleen al reden genoeg om te verduurzamen.
Maar waarom zullen media graag schrijven over duurzaamheidsinitiatieven van jouw organisatie? Verduurzaming binnen een bepaalde branche of sector is dus iets wat veel mensen raakt en waar velen geïnteresseerd in zijn. Mensen vinden het belangrijk dat bedrijven denken aan de toekomst. Het gaat toch over de volgende generaties op deze wereld. De journalist wil deze verhalen brengen bij hun lezers en hen voorzien in de behoefte van relevante en actuele informatie. Ook levert verduurzaming positieve verhalen op. En media zijn juist altijd op zoek naar zulke positieve verhalen om het publiek te inspireren en aan te spreken. Wanneer je op deze manier in de publiciteit komt, vergroot je je maatschappelijke relevantie, versterk je je imago en trek je je doelgroep aan.
Bij Continews maken we al nieuws voor bewezen duurzame merken. We ondersteunen deze organisaties met het verbeteren van hun omgeving. De grootste slag ligt bij hun zelf. Wij maken deze slag lichter door het generen van media-aandacht. Op deze manier krijgt elk duurzaam initiatief de aandacht die het hoort te krijgen. Dat doen we door de ontwikkelingen binnen jouw organisatie te koppelen ons brede netwerk van journalisten. Wanneer journalisten op basis van deze ontwikkeling relevante verhalen maken over de duurzaamsheidsinitiatieven van jouw organisatie, dan zijn die verhalen vele malen waardevoller dan reclame. Ikzelf noem dit ‘natuurlijke PR’. Maar wie weet heb jij hier een leukere term voor?