Nee! U krijgt het stuk niet te lezen vóor publicatie

Leuk, een journalist wil met een door jou geïnitieerd nieuwsverhaal aan de slag! Het werk is voor een PR-adviseur daarmee echter nog niet klaar. Alhoewel de journalist natuurlijk de vrije hand heeft wat betreft de productie van het item, is het belangrijk om zelf ook de feiten te blijven bewaken; voor hetzelfde geldt is niet alles volledig, met ongunstige gevolgen voor de opdrachtgever. Dat is nachtmerrie nummer één van een PR-adviseur, dus checken geblazen.  
Author Roos
Date 9 januari 2025
Categorie Blogs & Vlogs
Roos Houtman
Date 9 januari 2025
Categorie Blogs & Vlogs

Leuk, een journalist wil met een door jou geïnitieerd nieuwsverhaal aan de slag! Het werk is voor een PR-adviseur daarmee echter nog niet klaar. Alhoewel de journalist natuurlijk de vrije hand heeft wat betreft de productie van het item, is het belangrijk om zelf ook de feiten te blijven bewaken; voor hetzelfde geld is niet alles volledig, met ongunstige gevolgen voor de opdrachtgever. Dat is nachtmerrie nummer één van een PR-adviseur, dus checken geblazen.

 

Als een journalist een artikel heeft geschreven en daarbij contact heeft gehad met een betrokkene van het verhaal voor een interview of met een tussenpersoon, een PR-adviseur dus, is het gebruikelijk om de tekst eerst ter feitelijke controle op te sturen. Als journalist bij een lokale omroep heb ik dit zelf ook heel vaak gedaan. De geïnterviewde personen en andere betrokken partijen hebben vaak geen verdere ervaring met journalistieke teksten, waardoor ik eigenlijk altijd opmerkingen ontving, die geen betrekking hadden op de daadwerkelijke feiten. Wanneer je als journalist een artikel voor publicatie toestuurt, betekent dat dus niet dat anderen zelf het stuk mogen herschrijven; mijn irritatie ten top.

 

‘Rode’ teksten

 

<<Bij dezen het artikel. Zou u het door kunnen lezen en kunnen controleren op feitelijke onjuistheden. Graag zie ik eventuele feedback tegemoet als opmerking bij het bericht, dus niet in de daadwerkelijke tekst zelf. Alvast bedankt>>. Deze zinnen zijn na vele onnodig aangepaste teksten een belangrijk onderdeel geworden van mijn standaard mailcommunicatie. Het zijn deze zinnen die volledige rood gemarkeerde teksten moeten voorkomen: controleren of de feiten kloppen, betekent niet dat de vorm of volgorde van het geheel ineens veranderd moet worden, dat is immers de stijl van de journalist en/of het medium.

 

Ook in mijn rol als PR-adviseur staan deze ‘rode’ ervaringen nog vers op mijn netvlies, want wat schrok ik me elke keer weer een hoedje; in de mail wordt wat gevraagd en dan toch wordt de gehele tekst even goed onder handen genomen. Deze ervaring gebruik ik nu om beide partijen zo goed en efficiënt mogelijk te bedienen. Ik zorg ervoor dat de journalist niet zelf zo’n rood gemarkeerde versie terugkrijgt én dat de feiten in het verhaal kloppen en niet ten ongunste zijn voor de opdrachtgever die met dat verhaal in de media verschijnt.

 

Net en professioneel gedrag?

 

Nu is het zo dat niet iedere journalist de tekst voorafgaand aan de publicatie nog opstuurt voor controle wat betreft mogelijke feitelijke onjuistheden; ook niet nadat ik het netjes heb gevraagd. Iets om je druk over te maken? Helemaal niet, maar of het net en professioneel gedrag is, ik zeg van niet.

 

Wil jij met jouw bedrijf of organisatie met kloppende feiten in de media verschijnen? Ik help je graag verder.

 

Roos Houtman

Tags BtB | BtC
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media