PR, oftewel public relations. Wat voor onderneming of bedrijf je ook runt, PR is een ontzettend belangrijk onderdeel. Jouw verhaal moet duidelijk, helder en transparant zijn. Vaak wordt PR ondergebracht bij marketing en communicatie. Toch zijn er wezenlijke verschillen tussen deze drie vormen van communicatie. Wanneer zet je welke vorm in en wat past het beste bij jouw onderneming? Dat weet je gaandeweg pas als iets wel of niet blijkt te werken. In deze blog leg ik je uit waarom je investering in een PR-bureau dubbel en dwars waard is.
Iedereen kan media-aandacht krijgen, maar uiteindelijk draait het erom dat je voor een PR-bureau kiest dat bij jouw onderneming past en die begrijpt hoe jouw verhaal het beste naar buiten wordt gebracht. Het is daarom belangrijk om eerst vast te stellen hoe jij jouw verhaal wilt vertellen.
In de vorm van marketing? Dan is de communicatie vooral actiegericht met reclame-uitingen, slogans, call to action buttons en aanbiedingen. Vaak is hier sprake van eenrichting communicatie gericht op één ding, verkoop van je product. Dit kan werken, maar heeft vaak een korte spanningsboog. Je moet elke keer opnieuw komen met een campagne, wat veel tijd en geld kost.
Dit gebeurt er met paid content
Wil jij meer dan alleen verkoop, maar ook informeren en een bepaalde boodschap uiten, dan is communicatie en PR een uitstekende vorm. Binnen de wereld van de PR zijn er verschillende vormen van communicatie om in de media komen. Een van de meest voorkomende vormen van communicatie is paid content. Jouw verhaal wordt gemaakt zoals jij dat wilt, jij hebt goedkeuring over het bericht of artikel en bepaalt welke foto’s erbij horen. Dit kan allemaal omdat jij hiervoor betaalt. Het stuk wordt vervolgens in de media geplaatst, met als uiting dat het paid content is. Op deze manier wordt gezegd dat de redactie niet verantwoordelijk is voor dit stuk. Een voordeel van paid content is dat het altijd geplaatst wordt, want je betaalt er (heel veel) voor. Een groot nadeel is dat het verhaal tussen andere paid content verhalen en andere reclameachtige uitingen komt te staan waardoor de lezer (jouw doelgroep) jouw verhaal een stuk minder interessant vindt.
Waarom pro-actief in het nieuws komen
Bij Continews doen we het anders. Wij vinden namelijk dat jouw verhaal zó goed is, dat hier niet voor betaald hoeft te worden aan de media. De vorm die wij hiervoor hanteren is de pro-actieve nieuwsvorm. Bij Continews bekijken we PR door de ogen van de journalist. Hoe maak je het verhaal dat jouw onderneming naar buiten wilt brengen nou zo aantrekkelijk dat alle relevante media het willen plaatsen? Hoe kun jij reageren op nieuws dat er op dat moment speelt en jij als ondernemer hier een mening of oplossing kunt geven? Wij brengen jouw boodschap naar buiten via de belangrijke kanalen. De lezer/kijker ziet de betrouwbaarheid van de berichtgeving en onthoudt jouw verhaal, jouw onderneming, jouw bedrijfsnaam. Door maandelijks in het nieuws te komen, blijf je bij de lezer dus hangen in hun brein. De kracht van herhaling is hier van toepassing. Jij bent de eerste waar ze aan denken als er een gerelateerd onderwerp voorbijkomt op het nieuws.
Nieuws is je grootste vriend
Het nieuws kan echt je grootste vriend zijn. Menigeen volgt het nieuws en praat hierover met vrienden, familie, collega’s. Dat jij over de tong gaat omdat jij in het nieuws bent geweest! Daar kan geen reclame tegenop. Als jij maar weet waar je moet zijn met jouw verhaal, dan komt de juiste media-aandacht vanzelf. Met behulp van ons brede netwerk en onze directe contacten met verschillende journalisten, kunnen wij jouw verhaal gelijk op de juiste plek afleveren. Hierdoor bereiken wij met jouw verhaal direct de juiste doelgroep. En dat allemaal op een kwalitatieve nieuwswaardige manier, zonder gebruik te maken van een veel te groot marketingbudget.
Kortom, het is voor jouw onderneming erg belangrijk om na te gaan met wat voor soort berichtgeving je naar buiten wilt komen. Denk hierbij aan hoe waardevol actualiteit voor je onderneming kan zijn als je investeert in een PR-bureau dat hier op de juist manier mee omgaat. Wij werken continu aan het produceren van nieuwswaardige berichten voor al onze klanten. Daarom is je investering in het juiste persbureau het dubbel en dwars waard.