Hoe een huisstijl aanpassing je organisatie kan veranderen

Huisstijlen hebben veel invloed op de perceptie en eerste indrukken van een organisatie, soms met positieve gevolgen en soms met massaal negatieve gevolgen. Ik geef van beide een voorbeeld: Positieve impact
Author ContiNews
Date 10 maart 2022
Categorie Blogs & Vlogs
Blog-Thumbnail-socials-1 (1)
Date 10 maart 2022
Categorie Blogs & Vlogs

Huisstijlen hebben veel invloed op de perceptie en eerste indrukken van een organisatie, soms met positieve gevolgen en soms met massaal negatieve gevolgen. Ik geef van beide een voorbeeld:   Positieve impact Mozilla is een open source webbrowser, dat houdt in dat de code en de software gratis zijn om open te maken en te sleutelen zonder legale problemen. Hun oude logo had niet meteen een impressie van een webbrowser, en daar moest verandering in komen. Met een logo redesign wedstrijd is dit het resultaat geworden: Moz://a; dit geeft een nieuwe gebruiker meteen de perceptie van een webbrowser. Negatieve impact Vooral voor mainstream populaire bedrijven komt het heel vaak voor dat een redesign van hun huisstijl negatieve gevolgen heeft. Een goed voorbeeld hiervan is het bedrijf achter Facebook, zij gingen vorig jaar van branding veranderen naar Meta. Een nieuw logo werd onthuld, met veel gemixte reacties. Het logo is eigenzinnig, mooi en herkenbaar; maar mensen waren gewend geraakt aan de oude huisstijl, en dit had negatieve gevolgen. Meta heeft 20 miljoen dollar uitgegeven aan de redesign. Uit deze data van the Morning Consult blijkt dat over het algemeen gebruikers niet enthousiast zijn over het nieuwe logo (maar 32% van volwassenen waren tevreden). Organisaties moeten dus veel rekening houden met de wensen en ervaringen van hun klanten, en als een redesign nodig is zo veel mogelijk binnen dat kader blijven. Anders nemen ze een gigantisch risico.   Wil je meer weten over de invloed van design? Lees hier onze blog.

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media