De Roeptoeter staat op de lijst van bedreigde diersoorten
Grappig, ik wilde een stukje typen over het onderwerp ‘verandering’, maar in slechts twee zinnen werd dit een jeukverhaal waar je U tegen zegt en dus heb ik alles gedelete. Hup! Terug naar af. Één, twee, weg ermee. Dat is het lekkere van werken met een Word-achtig programma. Ben je niet tevreden? Select, delete! Binnen no-time tover je eindeloze tabulae rasae voor je neus en kun je onbeperkt fris beginnen. Zo verbeteren we net zolang tot het perfect lijkt. Het is net Instagram. Oké, ik dwaal af. Veranderen. Aanpassen. Dat is wat wij, levende wezens, doen om te overleven. Vraag maar aan Darwin. Je zou kunnen stellen dat wij met miljoenen jaren aan evolutie in ons DNA er vrij goed in geworden zijn. In de PR maken we gretig (en bewust) gebruik van het onbewuste aanpassingsvermogen van mensen. Zo bevorderen wij -bijvoorbeeld- stelselmatig het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen door partijen te beïnvloeden; we veranderen percepties. Een fijn handigheidje bij beïnvloeden van een imago. De crux is dat je vooral niet zelf moet roeptoeteren dat je veranderd bent. Het enige dat jij hoeft te doen, is het te laten blijken. Of zoals Prof. Dr. Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg, zo mooi verwoordt: “Een imago verandert nooit omdat je als organisatie vertelt dat je bent veranderd. Het verandert pas als men ervaart dat je bent veranderd.” Zo simpel is het. (En oké, een beetje geitenwollen sok. Maar wel een hele zachte die je voet zo lekker warm houdt in koude dagen waardoor je leven een stuk leuker is. Koudvoetigen weten wat ik bedoel.) Als je meer wilt weten over PR, roeptoeter je dan even deze kant op? Dan haal ik je van de Rode Lijst Bedreigde Dieren af ? Groet, Amanda