1. Nulmeting
De uitkomst van dit onderzoek is (wanneer je dit voor het eerst doet) een nulmeting voor later. Het biedt perspectief in hoe de medewerkers over de organisatie denken. Ligt dit in lijn met jouw visie? Dan zit je op het juiste spoor! Is dit niet zo? Dan is er werk aan de winkel. Later zal deze uitkomst fungeren als nulmeting voor de toekomst. Wanneer je bijvoorbeeld een heel jaar gewerkt hebt en het onderzoek nogmaals uitvoert kan je de progressie zien.
2. Intern imago = extern imago
Voor veel klanten mogen wij ontzetten mooie projecten, campagnes en andere werkzaamheden uitvoeren. Vaak gericht op externe communicatie, hoe bereiken wij onze doelgroep? Wat vaak overgeslagen wordt is interne communicatie. Hoe bewegen de medewerkers zich in de organisaties en wat dragen ze uit op basis van kennis, houding & gedrag. In feiten zou je kunnen zeggen dat interne communicatie invloed heeft op het extern imago, zeker wanneer de medewerkers veel contact hebben met klanten.
3. Verbinding met medewerkers
Waarom juist nu? Omdat een groot deel van de mensen thuis werkt. Hiermee verlies je toch een bepaalde verbinding met de medewerkers, iedereen zit in zijn eigen bubbel en verliest een stukje binding met het bedrijf. Ook al is het alleen contact met collega’s, het binnen komen in een pand, gesprekken tijdens de lunch etc. Een intern imago onderzoek zorgt ervoor dat de organisatie inzicht krijgt in hoeveel impact heeft deze verandering met zich meebrengt.
4. Plan voor 2021 (werk aan de winkel?)
Zoals in punt 1 aangegeven ligt de uitkomst van dit onderzoek (bijna) nooit volledig in lijn met de visie van het MT/directie. Er is dus altijd werk aan de winkel en dat is juist goed! De uitkomst van deze sessie geeft namelijk inzicht in waar je aan moet werken. Perfect om dit mee te nemen in het plan voor 2021.
5. Meedenken
Wanneer je medewerkers laat nadenken over de organisatie geef je ze zoals in punt 3 aangegeven het gevoel dat ze gehoord worden. Maar nog belangrijker is dat je ze laat stilstaan bij hun werkzaamheden en aan welk ‘hoger’ doel ze meewerken. Daarnaast laat je ze meedenken over de organisatie, wie weet hebben zij een bepaalde visie die de organisatie kan helpen. You never know, until you try. Geïnteresseerd in een imago onderzoek of meer informatie? Klik hier. Tom Winter.