Eenduidigheid, een belangrijk onderwerp voor organisaties. Wanneer je als merk eenduidig bent in de interne en externe communicatie, blijf je veel langer hangen bij de doelgroep. Waarom? Onbewust zoeken hersenen constant naar patronen. Wat je doel is als merk, is om een heel klein patroontje in de hersenen van de doelgroep te claimen. Breinpositie noemen we dat. Dat klinkt best wel creepy, maar zo is het wel. Bijvoorbeeld, wanneer ik zeg: luxe kleding, zullen er een aantal merken door jouw hoofd schieten. Welke merken gingen er door jouw gedachte? Die hebben hun positie dus goed geworven. Het kost onwijs veel tijd en energie voordat je zo’n positie hebt ingenomen en daarnaast zal het ook veel onderhoud vergen om die positie te behouden. Een van de belangrijkste aspecten in het claimen van die positie is eenduidig zijn in de communicatie. Jouw merk volledig uitschrijven. Bij welk woord moet jouw merk in de gedachte van de doelgroep naar voren komen? En bij welke belangrijkste associaties moet dat ook gebeuren? Dit zijn vragen die kraakhelder moeten zijn voordat je begint met communiceren.
Wat heeft een identiteit politie daarmee te maken?
Omdat dit zo’n belangrijk onderwerp is, heeft ieder merk eigenlijk een eigen identiteit politie nodig. Iemand die de verantwoordelijkheid heeft om alle uitingen te controleren op uitstraling, de juiste tone-of-voice, gevoel en identiteit. Zo zorg je ervoor dat jouw positie sneller bereikt wordt én langer blijft hangen. De maand september staat bij ons in het teken van ons bij- en omscholingstraject: Zelf doen. Dit traject zou je kunnen zien als een identiteitspolitieopleiding. In slechts 12 weken tijd wordt met (een) medewerker(s) de gehele identiteit uitgeschreven, een plan gemaakt om breinpositie te claimen en wordt er getraind in het bewaken van de gewenste identiteit. Wat wil je nog meer? Meer informatie? Kijk hier. Of gelijk geïnteresseerd? Vul dan dit formulier in, dan bellen we jou meteen terug. Fijne dag, Tom Winter